söndag 2 augusti 2009

Lördagens sök

Så glad jag är för vårt sökgäng i Lomma! Vår grupp består av helt underbara människor, som verkligen engagerar sig i varandras hundar och vill hjälpa varandra fram mot bra tränings/tävlingsresultat. Jag bugar mig i vördnad! ;D Kram till er allihop!

Lördagens träning.....
Jag fick mycket bra tips om hur jag ska hantera ingångarna till stigen! Jag ska låta henne transportera figgen in, istället för att låta figgen gå bakom oss. Annars vill hon gärna gå i förväg in till stigen, och det resulterar i jobbigt tjat mellan mig och Hollie....

Nytt påhitt från Hollie är att hon nu tenderar att (milt sagt) "nypa" figuranten i markeringen. Detta händer då figgen ligger helt passiv med dolt ansikte. Hollie vill ha mer action från figgen och så försöker hon framkalla en reaktion genom att stöta/nypa.
Detta beteende är helt oacceptabelt och måste jobbas bort snabbt!

Och jag måste bli roligare och mer aktiv när jag tar emot henne efter tomskicken. Fiska upp kamptrasan t ex, så att hon tycker att det är intressant att komma snabbt in till mig igen.

Ja, lite att tänka på inför nästa träning =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar