lördag 23 januari 2010

Söket

Körde tävlingsmässigt idag, och Kenneth hjälpte mig på stigen. Det gick en gnutta bättre än förra gången, men blev ändå joxigt.
Det som ställer till massor, är att jag inte har en tillräcklig lydnad på stigen. Det tar en massa extra tid att tjata lydnad med henne, när jag istället skulle kunna använt den tiden till att fundera över var jag ska skicka/har skickat henne. Hon vill ju så mycket =) Så det blir mycket fokus på lydnaden i söket framöver!

Att köra tävlingsmässigt ett par gånger är nyttigt, man får verkligen svart på vitt var man egentligen står nånstans. Nästa helg ska jag arbeta med framåtslagen. Hon ska få springa ut till figgen som vanligt. Men efter att de belönat henne så står jag och tar emot henne snett framåt. Anneli och Ann-Marie körde detta med mig efter söket, och redan efter 2 gånger verkade Hollie förstå vad vi ville. Svårt att beskriva exakt hur det går till, men det ska nog bli bra =)

Blir lite lydnadsträning på klubben imorgon. Gonatt!

1 kommentar:

  1. Det är så roligt att du är med i en bra sökgrupp. Det finns ju både och...
    "På min tid" körde vi också framåtslagen så och det fungerar oftast jättebra. Jag tror Hollie kommer att köpa idén fint.
    Söket är så roligt, men det gäller ju att ha träningskompisar som pratar samma språk och vill lära känna och träna alla andras hundar på rätt sätt! Nu har du en naturbegåvning och det underlättar ;)
    Vi ses i morgon när jag sovit ut
    kram

    SvaraRadera