söndag 6 september 2009

Dagens sök

Ja, det där med lugn och positiv gick ju fullständigt åt skogen............

För någon månad sen så kändes det som att tävling i appellen var hyfsat nära för vår del. Det tycker jag inte längre.
Idag fungerade det inte särskilt bra mellan mig och Hollie, och det hela var en enda stressig röra tyckte jag. Hon är så mycket motiverad att hon inte "hör" vad jag säger, och jag är inte tillräckligt snabb i min korrigering - detta gör att jag tjatar på henne och blir irriterad, och Hollie går upp i en ännu högre stressnivå. Vi har då alltså en arg hundförare och en superstressad hund i rutan......inga bra förutsättningar för ett sökarbete.

Jag hade en plan för dagens träning som gick ut på att få till ett antal raka skick, men det gick om intet. Idag provade vi nämligen en helt ny sökruta, som inte visade sig lämpad för den typen av övning. Den var rätt kuperad och man hade svårt att se figuranten. Men det var en riktigt trevlig ruta som jag hoppas vi använder oss av igen!

Jag var som sagt rätt besviken efter vårt pass, men som vanligt går gruppen in och stöttar och lyfter upp en igen =)
Anneli och Kenneth körde dirigeringsövningar med mig och Hollie efter sökpasset, och vi kom fram till en del övningar som jag ska köra med henne ett tag framöver. Dessa går ut på att man delar upp söket i dess moment och jobbar hårt på dem en i taget. Det är ju att gå tillbaka i träningen, men det krävs i dagsläget.

Ja, det är bara att borsta av sig och ta nya tag =)

2 kommentarer:

  1. Jag har inte sysslat med sök, men jag är 100 på att du och Hollie kommer att fixa det. Du har en bra hund och jag tror at du är en envis rackare;-) Eller? Haha

    MVH Jonas/Ilex

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Det tar ju tid att få fram en sökhund... å andra sidan kan du ju tävla på när ni är klara, Hollie klarar ju lätt en elitruta ;)
    Vi hade MH för K-kullen och det gick fint. Veckan är ganska full, men vi kanske kan få till ett spårarbete på fredag? Vi hörs
    kramar från oss

    SvaraRadera